Jak działa manualna skrzynia biegów?

Zacznijmy od podstaw: istnieją trzy podstawowe elementy każdej manualnej skrzyni biegów. Po lewej stronie znajduje się sprzęgło, które służy do odłączania i ponownego włączania silnika od kół napędowych. Pośrodku znajduje się dźwignia zmiany biegów, której używasz do wyboru różnych biegów, aby zmienić prędkość jazdy samochodu. A po prawej stronie znajduje się przepustnica (czasami nazywana pedałem gazu), której używasz do kontrolowania ilości mocy wysyłanej do kół. Silnik znajduje się na jednym końcu wału, który łączy wszystkie trzy części skrzyni biegów. Kiedy naciskasz na pedał gazu, mówisz silnikowi, aby wysłał moc przez ten wał. Sprzęgło pozwala zatrzymać skrzynię biegów przed osiągnięciem biegu, dzięki czemu samochód może być nieruchomy lub w ruchu, w zależności od tego, jak go skonfigurujesz – kiedy zwolnisz stopę z pedału sprzęgła, skrzynia ruszy w górę lub w dół, zgodnie z wybranym przez Ciebie biegiem. Przełącznik biegów zmienia miejsce na wałku, w którym znajdują się różne biegi – pociągnij go do siebie, aby zmienić bieg na wyższy lub odsuń go od siebie, aby uzyskać niższy. 

Dopasuj skrzynię do własnych preferencji

Manualne skrzynie biegów były używane w samochodach osobowych, ciężarowych i innych pojazdach od wczesnych dni motoryzacji. Wczesne samochody miały ręczne skrzynie biegów, ale nie były one popularne, ponieważ były trudne w użyciu, zwłaszcza w porównaniu z automatami, które stały się dostępne w tym samym czasie. Działanie nowoczesnej manualnej skrzyni biegów jest podobne do działania wczesnych skrzyń, ponieważ obie działają za pomocą pedału sprzęgła i dźwigni wyboru biegów zamontowanych w podłodze i połączonych z biegami wewnątrz skrzyni. Skrzynia biegów znajduje się za silnikiem, który znajduje się przed kołami pojazdu. Do sterowania skrzynią biegów kierowca używa dźwigni zmiany biegów zamontowanej na kolumnie. Kierowca wybiera biegi przesuwając dźwignię zmiany biegów w lewo lub w prawo i włącza je naciskając stopą na pedał oznaczony jako „sprzęgło”. Kiedy kierowca naciska na niego, inny pedał zwany „hamulcem” (ponieważ włącza mechanizm, który spowalnia lub zatrzymuje obrót) również naciska w dół. Linka przymocowana do każdego pedału łączy się następnie z każdą z odpowiednich dźwigni wewnątrz skrzyni biegów, powodując włączenie odpowiednich biegów. Podczas jazdy pojazdem z automatyczną skrzynią biegów można zmieniać biegi bez użycia stopy na którymkolwiek z tych pedałów, ponieważ automatyczna skrzynia biegów ma tylko jedną dźwignię wyboru biegów (zamontowaną na desce rozdzielczej lub w jej pobliżu), która ma dźwignię w górę. Porady motoryzacyjne znajdziesz na beautyride.pl.